Документ о политици додјеле концесија у Босни и Херцеговини |
Уторак, 10. октобра 2006. године - СЛУЖБЕНИ ГЛАСНИК БиХ - Број 82 ПАРЛАМЕНТАРНА СКУПШТИНА БОСНЕ И ХЕРЦЕГОВИНЕ На основу члана 17. став 1. Закона о концесијама Босне и Херцеговине (“Службени гласник БиХ”, број 32/02 и 56/04), Парламентарна скупштина Босне и Херцеговине, на 79. сједници Представничког дома, одржаној 18. маја 2006. године, и на 61. сједници Дома народа, одржаној 27. јула 2006. године, усвојила је ДОКУМЕНТ О ПОЛИТИЦИ ДОДЈЕЛЕ КОНЦЕСИЈА У БОСНИ И ХЕРЦЕГОВИНИ Увод Концесија у основи значи давање права на кориштење одређених природних ресурса или јавних добара које органи власти уступају домаћем или страном лицу (према законима у Босни и Херцеговини - правном лицу) под одређеним увјетима и на одређени рок.
Концесије као облик улагања настале су још у доба Старог Рима, а давање концесија постаје значајније и све присутније настанком и развојем савременог капиталистичког система привређивања. Технички и финансијски најзахтјевнији пројекти, остварени концесионим давањима, били су тунел испод канала Ла Манш, Суецки канал, Панамски канал, мрежа аутопутева у Шпанији и сл. Савремени процеси глобализације и интернационализације националних привреда, те стварање претпоставки за јачање токова регионалног повезивања и економског интегрирања у Европску унију актуелизирају потребу крупних капиталних инфрастуктурних инвестирања, посебно у области саобраћаја, енергетике, комуникација, водопривреде и сл. Несумњиво је да њихова реализација захтијева веома значајна инвестициона средства, којима не располаже већина земаља, посебно оних мање развијених и у процесу транзиције. Зато су ове земље упућене на потребу ангажирања страног капитала за реализацију поменутих циљева и интереса. Давање концесија један је од посебно погодних облика ангажирања приватног страног и домаћег капитала с циљем финансирања инвестиција у области кориштења природних ресурса или изградње инфраструктурних објеката и других јавних добара у опћој употреби. С тим циљем донесени су закони о концесијама у Босни и Херцеговини, на ентитетском и државном нивоу. Закони су у потпуности међусобно усклађени а њима се утврђују увјети под којима се домаћим и страним правним лицима могу додјељивати концесије за осигуравање инфраструктуре и услуга, финансирање, пројектирање, изградња, одржавање и руковођење радом те инфраструктуре и с њом повезаних објеката и уређаја, као и кориштење природних ресурса. Закони којима је уређена област концесија у БиХ су: * Закон о концесијама БиХ (“Службени гласник БиХ”, бр. 32/02) * Закон о концесијама Федерације БиХ (“Службене новине ФБиХ”, бр. 40/02) * Закон о концесијама РС (“Службени гласник РС”, бр. 25/02) и * кантонални закони о концесијама. Како се концесионарство у појединим привредним областима и јавним дјелатностима разликује због низа спечифичности које су везане за ту област, намеће се потреба да се, осим у наведеним законима, додјела концесија обради и у законима за поједине области (воде, шуме, путеви, жељезнички саобраћај, поштански и телекомуникацијски саобраћај, енергетика, рударство. . . . ) и јавне дјелатности, које могу бити предмет концесија. У том смислу, потребно је убрзати поступак доношења закона на државном нивоу, којима се регулирају одређене области, а у постојећим ентитетским законима, у којима то није обрађено, извршити допуне у смислу регулирања питања концесија за ту област. Закон о концесијама БиХ обавезао је Комисију за концесије да припреми “Документ о политици додјеле концесија” и достави га на усвајање Савјету министара БиХ и Парламентарној скупштини БиХ, водећи рачуна о подјели надлежности у овој области. Овај документ и ентитетски документи о политици додјеле концесија потпуно су међусобно усклађени као и закони из те области и циљ им је да допринесу стварању што повољнијег амбијента за привлачење и ефикасније инвестирање приватног, страног и домаћег капитала у одређене привредне капацитете или у развој појединих услужних дјелатности. I. Општа опредјељења и предмет концесионих давања Усвајањем Закона о концесијама БиХ, Закона о концесијама ФБиХ и Закона о концесијама РС изражено је јасно опредјељење да се развој инфраструктуре, пружање услуга и експлоатација природних ресурса унаприједи финансирањем кроз додјелу концесија. У недостатку властитих извора финансирања, а полазећи од основних опредјељења за промјеном власништва и развојем на тржишним основама, Босна и Херцеговина жели подстаћи приватизациске процесе и директна страна улагања увођењем додјеле концесија у оним секторима који не могу бити предмет приватизације. Ово тим прије када се имају у виду финансирања амбициозних развојних програма и инвестирања у крупне инфраструктурне капацитете и друге јавне објекте, посебно оне који чине основу успјешнијег укључивања Босне и Херцеговине у актуелне регионалне и еуроекономске интеграционе процесе. Босна и Херцеговина укључена је у међународне и регионалне планско-развојне пројекте у секторима транспортне, путне и комуникацијске инфраструктуре, енергетских и туристичких потенцијала, што представља додатни подстицај за додјелу концесија у овим областима. У Босни и Херцеговини су сконцентрирана економски значајна природна добра, изграђена је и планирана изградња низа инфраструктурних и енергетских објеката, извршена приватизација великог броја привредних субјеката који користе природна добра и дају значајан допринос њеном развоју. На основу досадашње искориштености ових потенцијала и реалних могућности њиховог развоја, јавља се потреба за њиховим даљњим истраживањима, изградњом, експлоатирањем и кориштењем у складу са савременим достигнућима науке, технике и технологије и њиховим рационалним управљањем према међународним стандардима. У складу са усвојеним законима, предмет концесија у Босни и Херцеговини могу бити: Изградња и/или доградња и кориштење или само кориштење: * аутопутева, магистралних путева, путева и припадајућих инфраструктурних објеката, жељезничких пруга, пловних канала, лука и аеродрома; * кориштење водотока и других вода; * изградња енергетских објеката; * изградња и кориштење или кориштење хидроакумулација; * истраживање и/или кориштење енергетских и других минералних сировина; * истраживање и/или кориштење сирове нафте и земног плина; * кориштење грађевинског земљишта; * кориштење шума и шумског земљишта; * лов и риболов; * изградња, кориштење и управљање цјевоводним транспортом нафте и плина и складиштење у цјевоводима и терминалима; * услуге у сектору комуникација; * игре на срећу; * путнички и теретни жељезнички саобраћај; * јавни линијски пријевоз лица; * кориштење љековитих термалних и минералних вода; * истраживање и/или кориштење неметалних минералних сировина, укључујући све секундарне минералне сировине утврђене посебним законом; * хидромелиорациони системи и системи за вађење материјала из водотока и водних површина; * кориштење пољопривредног земљишта; * хотели и остали туристички објекти; * простори и објекти привредног и градитељског наслијеђа; * друга добра у смислу члана 1. став 2. Закона о концесијама БиХ. II. Инвестициона клима и правно-институционални оквир Да би се привукао страни или агажирао домаћи капитал, морају се стварати повољни увјети за пословање, односно повољна инвестициона клима за стране и домаће инвеститоре. Унапређење инвестиционе климе подразумијева све оне мјере које предузима и проводи извршна и законодавна власт на стабилизацији укупног политичког и економског стања у земљи. Свака озбиљнија студија, која се бави могућностима улагања, узима у обзир и процјену инвестиционе климе. Критерији за ту процјену своде се на политичке и економске ризике и подразумијевају: * политичку, правну и социјалну сигурност; * стабилне увјете привређивања, односно да се привредна кретања могу предвиђати с великим степеном извјесности; * позитивне ставове власти и грађана према страним и домаћим приватним инвестицијама; * повољан вањскотрговински, царински и девизни третман улагања као и поврат уложених средстава и добити; * евентуална, претходна улагања у инфраструктуру (енергетика, вода, комуникације); * постојање поуздане и обучене радне снаге; * конкурентан приступ сировинама и другим домаћим изворима; * разумијевање за интерес приватних улагача у погледу рентабилности и профита. Најважнији увјети који чине суштину инвестиционе климе су политичка и економска стабилност земље и њеног окружења, али и компатибилност правног и економског система са земљама тржишне привреде и чланицама Европске уније. Страни, а и домаћи инвеститори, неће реализирати ниједан озбиљнији пројекат без ове оцјене. чињеница је да се инвестициона клима у Босни и Херцеговини из године у годину стално унапређује и стварају се повољнији пословни увјети за страна и домаћа улагања. Према оцјени угледних међународних институција које се баве овим питањем, Босна и Херцеговина сврстава се у ред земаља које су у односу на претходни период унаприједиле пословну климу. Тако је, према оцјени Европске банке за обнову и развој (ЕБРД), датој у Извјештају пројекта о процјени концесија1, у аугусту 2005., постојећи Закон о концесијама БиХ, у смислу усаглашености с постојећим међународним стандардима2 за ову област, оцијењен као “средње усаглашен”. Према истом извјештају, позитивно су оцијењене обавезе доношења документа о политици једнаког третмана приватног сектора и могућности додјеле концесија домаћим и страним правним лицима под једнаким увјетима. Тако се у Босни и Херцеговини корјенитим реформама, усвајањем и доношењем стратешких докумената, закона и прописа значајно унапређује пословно окружење и ствара све боље увјете за страна и домаћа улагања, али постоје још бројна питања која треба ријешити да би се пословна клима још више унаприједила. То се, прије свега, односи на преузимање међународних стандарда и развијене праксе инвестирања у концесионе пројекте кроз учешће приватног сектора (ПСП- Привате Сецтор Партиципатион) и јавно-приватног партнерства (ППП- Публиц Привате Партнерсхип), као и препорука и смјерница ЕУ у области концесионих улагања. Устав БиХ, устави РС и ФБиХ, као и Статут Брчко Дистрикта БиХ гарантирају заштиту приватног капитала и власништва, тржишне привреде, као и заштиту директних страних улагања у погледу одузимања или ограничавања, слободу обављања привредних и других дјелатности, заштиту од било какве дискриминације као и остала права и слободе. Законом о политици директних страних улагања у БиХ регулиране су основе политике и принципи учешћа страних улагача у бх. привреди, а на основу овог закона донесени су усаглашени закони о страним улагањима у РС и ФБиХ, који промовирају отворену, слободну и тржишно вођену економску политику, штите страна улагања од било којег вида дискриминације, омогућавају одређене царинске повластице, штите право страног улагача на слободан трансфер добити у иноземство, омогућава страним улагачима иста власничка права на некретнинама која имају домаћа лица, као и друге видове слобода и права у инвестирањима. Уз наведено, доношењем Закона о концесијама БиХ, као и ентитетских закона о концесијама, заокружен је правни и институционални оквир за страна и домаћа концесиона улагања. III Природни и друштвени ресурси - основ концесионих улагања Природни ресурси у Босни и Херцеговини чине добар основ за концесиона улагања, што може бити један од врло значајних ослонаца у усмјеравањима будућег привредног развоја. За земље у транзицији, с неразвијеном привредом и инфраструктуром, као што је Босна и Херцеговина, значајна страна улагања неопходан су предувјет привредног напретка. На основу досадашњих истраживања, прикупљених података и актуелних процјена, јасно је да се у Босни и Херцеговини располаже значајним природним и друштвеним ресурсима: * Резерве угља процјењују се на 3,9 милијарди тона, што је 93% укупног енергетског потенцијала БиХ и још увијек нису потпуно истражене. Постоје процјене које указују на могућност проналажења значајних резерви каменог угља. * Металичне минералне сировине су разноврсне, а процјењује се да резерве руда жељеза износе 718 милиона тона, боксита 86 милиона тона, олова и цинка 60 милиона тона. * Неметални минерали: камена со и профилит с процијењеним резервама од око 14,5 милиона тона. * Вода је врло издашан природни ресурс а користи се као: хидропотенцијал брзих планинских, као и врло издашних низијских ријечних токова (процјењује се на 4300 МW електричне енергије, а искориштено је око 50%); изворска, веома чиста, квалитетна и питка вода, погодна за тржишно паковање; термалне и минералне воде на више локалитета, са преко 220 различитих изворишта, погодне за бањска лијечења, које још увијек нису довољно истражене. * Налазишта нафте нису довољно истражена а нафта је пронађена у траговима на више локалитета. * Шуме се простиру на површинама од 2,7 милиона хектара, што чини око 52% укупне површине БиХ. * Вјетар, као природни ресурс за производњу електричне енергије, нарочито у планинским подручјима. * Пољопривредно земљиште у БиХ износи 1,5 милиона хектара и погодно је за узгој житарица и крмног биља, а посебна погодност је што није загађено пестицидима и интересантно је за производњу здраве хране. * Туристички потенцијали БиХ веома су разноврсни. Босна и Херцеговина посједује изузетне природне љепоте, погодне климатске увјете и богато културно хисторијско наслијеђе. Босна и Херцеговина има олимпијске планине с развијеном инфраструктуром за зимске спортове, очуване и још недовољно кориштене планиске предјеле за екстремне спортове, лов и риболов, сплаварења и рафтинге на дивљим водама, природно очуване и незагађене планинске ријеке и језера, морске плаже, бањска љечилишта, те значајне културнохисторијске и вјерске објекте. * Инфраструктурне и транспортне комуникације у Босни и Херцеговини нису довољно развијене, те пружају могућност интензивног развоја, што је неминовна потреба, нарочито ради географског положаја на важним транспортно-комуникацијским трасама Југоисточне Европе. Босна и Херцеговина располаже с око 22.600 км путне мреже (3.788 км магистралних путева, 995 км тзв. европских путева и тек 20-ак км аутопута), 1.031 км жељезничких пруга и 330 км пловног пута ријеком Савом. Босна и Херцеговина нема морских лука, али има двије ријечне луке на Сави. Ресурсима се свакако мора управљати и располагати на рационалан и ефикасан начин, уз примјену савремених технолошких достигнућа и знања, како би се остварили што повољнији економски резултати. Људски потенцијал и друштвена инфраструктура (образовање, здравство, установе за збрињавање или помоћ одређеним категоријама становништва и сл. ) такођер су основ за концесионих улагања која могу допринијети бржем развоју друштва. Концесионим улагањима могу се дати сљедећи приоритети, а у сврху што бољег и ефикаснијег развоја: 1. Кориштење вода, као обновљивог природног богатства, за изградњу хидроенергетских објеката те у комерцијалне, туристичке, здравствене и друге сврхе. 2. Кориштење минералних сировина: жељеза, боксита, угља, соли и разних минерала за потребе грађевинарства. Овдје већ постоје изграђени значајни капацитети за екстракцију и прераду и на томе треба интензивирати развој земље. 3. Кориштење пољопривредног земљишта, као и развој пољопривреде, треба да буде један од приоритета развоја. Тиме би се, истовремено, створио основ за развој различитих могућности у прерађивачкој индустрији, запошљавању, и сл. 4. Кориштење туристичких потенцијала за развој различитих и богатих туристичких и спортско-рекреативних садржаја. 5. Кориштење постојећих објеката, као и градња нових, у области инфраструктуре транспорта и комуникација. IV. Развојни пројекти Босне и Херцеговине у функцији еуроинтеграционих процеса и могућности концесионих улагања Пред Босном и Херцеговином у наредном средњорочном периоду су велики изазови у погледу јавних инвестиција. Концесионарство као облик улагања приватног капитала сигурно ће наћи своје мјесто у тим инвестицијама. Босна и Херцеговина налази се на путу еуроатлантских интеграција које, између осталог, намећу испуњавање међународних обавеза проистеклих из међународних споразума, конвенција, директива ЕЦ, регионалне и билатералне сарадње са сусједним државама, те усаглашавање и прилагођавање развојно-планских циљева потребама и опредјељењима Европске уније и шире међународне заједнице. Босна и Херцеговина преузела је обавезе и одговорност за реализацију дугорочних развојно-планских пројеката који ће бити усклађени с опћим опредјељењима међународне заједнице и региона којем припада. Европска унија дефинирала је политику развоја Трансевропске мреже за транспорт, енергетику и комуникације (ТЕН)1 и каснијим одлукама (1692/96/ЕЦ, 1346/2001/ЕЦ) зацртала циљеве и приоритете интегрирања националних транспортних мрежа у јединствену Трансевропску мрежу. Хелсиншком декларацијом из 1997. Босна и Херцеговина укључена је у Паневропску транспортну мрежу проширењем транспортног Коридора В граном ц која из луке Плоче кроз Босну и Херцеговину води до Будимпеште и спаја се с Паневропским коридором В. Споразумом из Кyота дефинирани су основни принципи заштите околиша и утврђена политика будућег развоја која ће уважавати дефиниране принципе и опћеприхваћене стандарде. Ти стандарди поштиват ће се и приликом будућих инвестирања и прилагођавања већ изграђене инфраструктуре тим стандардима. ЕУ кроз програме ЦАРДС (Цоммунитy Ассистанце фор Рецонструцтион, Девелопмент анд Стабилисатион-ЕЦ 2666/2000), Пакт стабилности (Стабилитy Пацт) и регионалне иницијативе (ЦЕИ, Јадранско-јонска, СЕЕЦП) жели пружити подршку земљама Југоисточне Европе и омогућити приступ међународним финансијским фондовима како би своје развојне програме реализирала у складу са зацртаним циљевима и директивама ЕУ. Босна и Херцеговина активно учествује у овом процесу и очекује финансијску подршку и приступ развојним финансијским фондовима кроз грантове и повољне кредитне аранжмане. Међутим, обим планираних инвестиција, према до сада урађеним студијама, сигурно ће захтијевати и ангажирање приватног капитала давањем концесија. Босна и Херцеговина је и у билатералним односима са сусједним државама покренула велики број заједничких активности у секторима водопривреде, заштите ријечних сливова и енергетике. Све то указује на велику потребу ангажирања и приватног капитала у ове инвестиције давањем концесија. Нарочито изражене потребе су у секторима друмског и жељезничког саобраћаја, енергетике, цијевног транспорта, ријечног транспорта, секторима телекомуникација, туризма, заштите околиша и сл. Босна и Херцеговина има важан положај у транспортно-комуникацијском систему јужне и средње Европе. Кроз регион Југоисточне Европе пролази шест од десет паневропских коридора. Према Регионалној балканској инфраструктурној студији - РЕБИС (ЕЦ-ЦАРДС Програм, 2003. ) Босна и Херцеговина се граном Вц Коридора и рутама 2а према сјеверозападу (Зеница-Бања Лука, Градишка), 2б према југоистоку (Сарајево-Фоча-Подгорица) и 3 према истоку (Сарајево-Вишеград-Ужице) укључује у паневропске коридоре В, ВИИИ и X, а ријеком Савом у Паневропски коридор ВИИ који иде Дунавом. За изградњу ове инфраструктуре, која подразумијева путну мрежу, жељезничку мрежу, пловност Савом, луке као и пратеће објекте и супраструктуру по прихваћеним стандардима ЕУ, Босни и Херцеговини бит ће потребна значајна финансијска средства. Са становишта концесија и приватних инвестиција, финансирања оваквих пројеката веома су захтјевна јер је дуг период поврата средстава уз ризике у предвиђањима саобраћајних токова. АЗато је, осим БОТ (Буилд-Операте-Трансфер) модела, за оваква финансирања погодан модел тзв. јавно- приватног партнерства (ППП2 Публиц Привате Партнесхип). Основне карактеристике садашњег стања транспортно-комуникацијског система су: * У жељезничком саобраћају Босна и Херцеговина располаже с укупно 1.031 км жељезничких пруга. Овај систем саобраћаја претрпио је велике ратне штете у периоду од 1992. до 1995. у вриједности од више стотина милиона долара. Данас је овај систем технички и организационо недовољно обновљен. Основни правци који би босанскохерцеговачке жељезнице увели у Паневропску жељезничку мрежу свакако је Паневропски коридор Вц (Шамац-Добој-Сарајево-Чапљина-Плоче); Паралела 10 (Трансверзална жељезничка линија Зворник-Тузла- Добој- Бањалука-Нови Град-Република Хрватска); Правац сјевер-југ (Добрљин-Нови Град- Бихаћ-Мартин Брод- Книн, Република Хрватска) и пруга Бановићи- Тузла-Брчко. * У друмском саобраћају Босна и Херцеговина располаже с око 22.600 км категоризираних путева, али тек са свега 20-ак км савремених аутопутева, што неодгодиво налаже убрзани рад на дефинирању праваца, програмирању развоја и проналажењу потенцијалних партнера (концесионара) за финансирање и изградњу ове мреже. В том смислу приоритетна је изградња Коридора Вц, на траси Јадранско море-Сарајево-Република Хрватска- Мађарска, као и рута 2а: Зеница-Бања Лука-Градишка, 2б: Сарајево-Фоча-Подгорица и 3: Сарајево-Вишеград-Ужице. * У авиосаобраћају Босна и Херцеговина располаже оспособљеним и активним аеродромима у Сарајеву (с годишњим прометом од око 300.000 путника), Тузли (с око 15.000), Мостару (с око 15.000) и Бањој Луци (с око 40.000). Међутим, стање у погледу пријевозних капацитета није ни близу задовољавајућег. Интерес за кориштење авиопријевоза у Босни и Херцеговини је очигледан, па се у наредном периоду очекује стално повећање обима пријевоза, нивоа и квалитета пријевозних услуга и степена сигурности. Према предвиђањима обрађеним у Студији Транспорт Мастер План у БиХ (ЈИЦА 2001. ), број путника за 2020. у Босни и Херцеговини могао би бити око милион и 250 хиљада, од чега би аеродром у Бањој Луци имао око 250 хиљада, у Мостару 150 хиљада, у Тузли 150 хиљада и Сарајеву око 700 хиљада. Дугорочно гледано, могу се очекивати значајна инвестирања у ове капацитете како би се удовољило потребама у наредном периоду, а што ствара простор приватним улагањима путем концесија. Стратегија развоја система за управљање зрачним саобраћајем у Босни и Херцеговини усвојена је крајем 2005. године. * Ријечни и поморски саобраћај у Босни и Херцеговини одвија се преко луке Плоче у Републици Хрватској, те ријеком Савом читавом дужином кроз БиХ. Овај саобраћај користи се готово искључиво за пријевоз у базно-сировинском, рударском, енергетском и хемијском комплексу. Ријека Сава добила је статус међународног значаја, а као пловни пут директно је повезана с Паневропским коридором ВИИ - ријека Дунав. На Сави се налазе и двије значајне ријечне луке (Брчко и Шамац) с већ изграђеним претоварним капацитетима. Споразум о Сави и Дунавска конвенција отварају велике могућности за инвестирање у инфраструктуру овог пловног пута. * Поштански и телекомуникацијски саобраћај у Босни и Херцеговини данас пружа задовољавајући обим услуга. Поред класичног поштанског саобраћаја и телекомуникација, у употреби су брза пошта, мобилна телефонија, сателитска средства веза и интернет. Ипак, предстоји значајан посао програмирања и увезивања ових система унутар Босне и Херцеговине, који је још увијек исцјепкан. Динамика обнове и развоја овог саобраћаја кроз концесиона давања и конкуренцију омогућит ће достизање европских и свјетских стандарда. Електронски медији захтијевају модернизацију пријеносне мреже РТВ сигнала, дигитализацију система и унапређење инфраструктуре, што ће отворити доста простора и концесионим улагањима у овој области. У енергетском сектору, у складу с Директивама ЕУ које се односе на овај сектор и Уговором о енергетској повељи који су потписале земље Југоисточне Европе с ЕУ, Босна и Херцеговина приступила је изради Стратегије енергетике која обухвата планирање развоја овог сектора до 2030. Босна и Херцеговина обавезала се да ће пратити европска и свјетска кретања у енергетици и тако се укључити у систем европске понуде и потражње. То ће захтијевати дугорочне процесе реформе, дерегулације и либерализације енергетике у Босни и Херцеговини која је почела у електроенергетском сектору а бит ће настављени и у осталим енергетским секторима. Основна карактеристика енергетског сектора је недовољна истраженост резерви и потенцијала по структури (фосилна горива-угаљ, нафта, природни плин, обновљиви извори-хидроенергија, геотермална енергија, енергија вјетра, сунчана енергија, енергија биомасе и др. ) и недовољна развијеност капацитета у погледу производње, пријеноса, дистрибуције, транспорта, складиштења и транзита кроз Босну и Херцеговину. Босна и Херцеговина користи хидропотенцијал са око 2100 МW, а потенцијални капацитети износе око 4300 МW, што значи да је искориштено мање од 50% хидропотенцијала. Босна и Херцеговина нема развијену мрежу цијевног транспорта. Изграђен је плиновод којим се транспортира плин од Зворника до Сарајева и Зенице. Регионално тржиште природног плина, чију студију финансира Свјетска банка, отворит ће могућности за укључење Босне и Херцеговине у Западнобалкански коридор (Wестерн Балкан Цорридор) пријеноса плина од Грчке према Словенији и Аустрији што би значајно допринијело укупној стабилизацији енергетског сектора. Како се планира и изградња регионалног плиновода од сјевера према југу, може се закључити да ће изградња ове мреже захтијевати значајна инвестирања што отвара могућности и за концесије у овој области. V. Друштвено -економски циљеви концесионих улагања Функционирање бх. привреде у посљедњим годинама карактеризира стање опће стагнације, уз неповољне трендове у кретању најзначајнијих економских показатеља, као нпр: * неповољан - низак друштвени брутопроизвод; * висока стопа незапослености; * низак степен кориштења производних капацитета; * дефицит у вањској трговини и сл. Превазилажење оваквог стања, уз стварање претпоставки за ефикасније укључење бх. привреде у актуелне процесе свјетске глобализације и успјешно интегрирање земље у Европску унију, могуће је остварити једино значајним инвестирањем у подизање нових и реконструкцију постојећих производних и инфраструктурних капацитета, те на основу тога, јачањем конкурентске способности домаће привреде на свјетском тржишту. Међутим, властита акумулација и други домаћи извори финансирања у правцу остваривања повољнијих токова у функционирању и развоју бх. привреде нису довољни, те је неопходно створити претпоставке за што успјешније привлачење и инвестирање страног капитала у домаћу привреду. Будући да је давање концесија један од посебно погодних облика инвестирања страног капитала у домаћу економију, очекује се да ће се концесионим давањима у Босни и Херцеговини осигурати: 1. повећање друштвеног брутопроизвода - концесиона улагања, у правилу, подразумијевају крупније инвестиционе захвате на основу којих долази до значајнијег пораста друштвеног брутопроизвода; 2. повећање нивоа запослености - што се остварује новим инвестицијама, а чија реализација подразумијева запошљавање нове радне снаге; 3. рационалније кориштење обновљивих, а посебно необновљивих природних ресурса. У досадашњој пракси нису ријетки случајеви недовољно ефикасног и неконтролираног кориштења природних ресурса, а у функцији опћедруштвеног развоја и напретка земље; 4. трансфер савремених технологија и знања - концесиона улагања реализирају се, у принципу, уз примјену најмодернијих техничко-технолошких достигнућа, чиме се остварује успјешан трансфер технологија и знања; 5. повећање извоза и приступ новим тржиштима - посебно када се концесиона улагања остварују у привредним дјелатностима чији се производи могу успјешно реализирати на страним тржиштима, као и када се стварају увјети за бољу повезаност домаћих привредних субјеката са земљама из окружења; 6. супституцију и/или смањење увоза - што је посебно случај када се концесија реализира у производњи добара која су дефицитарна на домаћем тржишту; 7. стабилизирање јавног сектора - што се очитује повећањем фискалних и парафискалних прихода, а што је логична посљедица, тј. резултат сваког концесионог инвестирања; 8. увођење и јачање конкуренције - с новим инвестицијама, посебно оним у производне капацитете, јављају се нови субјекти понуде, што доприноси јачању конкуренције на домаћем тржишту; 9. повећање квалитета и асортимана производа и услуга - увођењем савремених технологија, уз модернизацију производних капацитета, те јачањем конкуренције на тржишту, концесиона улагања значајно доприносе повећању квалитета и проширењу асортимана производа и услуга; 10. повећање кредитног угледа земље код међународних развојних и инвестиционих финансијских институција. Осим што доприносе стабилизацији јавног сектора (буџета) повећањем фискалних и других прихода, те тиме што подразумијевају директно инвестирање страног капитала у домаћу привреду, концесиона улагања индиректно доприносе подизању кредитно-финансијског угледа земље; 11. запошљавање домаћих производних капацитета, и то на основу ангажирања појединих производно-услужних субјеката и куповине сировина и других добара на домаћем тржишту; 12. повећање оперативне ефикасности улоге менаџмента у привређивању - што је посебно битно у савременим увјетима привређивања на свјетском тржишту, при чему улога менаџмента постаје све значајнија; 13. увођење међународних стандарда у пословању по моделима развијених земаља - а што се може узети као један од незаобилазних предувјета за успјешан продор на међународно тржиште. Осим поменутих, по основу концесионих давања могуће је остварити и друге циљеве и интересе економског развоја земље и њеног опћедруштвеног напретка. VI. Општи принципи политике додјеле концесија Одлуке о врсти, предмету и обиму концесије, које су у надлежности Босне и Херцеговине, доноси Савјет министара БиХ а потврђује их Парламентарна скупшина БиХ. Одлуке о врсти, предмету и обиму концесија које су у надлежности ентитета доносе ентитетске владе. Комисија за концесије БиХ своје надлежности обавља у својству Комисије за додјелу концесија БиХ или у својству Заједничке комисије за концесије. У случају заједничке надлежности БиХ и/или ФБиХ и/или РС и/или Брчко Дистрикта БиХ за додјелу концесија, надлежни органи усаглашавају увјете и облик додјеле концесија. Сва спорна питања која настану у вези с додјелом концесија између БиХ и/или ФБиХ и/или РС и /или Брчко Дистрикта БиХ рјешава Заједничка комисија за концесије. Из тих разлога овај документ у неким својим дијеловима дотиче се политике концесија, сектора и добара независно од надлежности за њихову додјелу. Приликом додјеле концесија у Босни и Херцеговини примјењиват ће се сљедећи опћи принципи: 1. Транспарентност и недискриминација учесника у поступку, у складу са Законом о концесијама БиХ, а што ће се постићи тако да: * правила и информације везане за поступак додјеле концесија буду доступни свим заинтересираним учесницима; * се концесије додјељују под једнаким увјетима домаћим и страним правним лицима расписивањем јавног огласа, односно тендера који обавезно садржи: опис пројекта, дефиницију економских и правних увјета и захтјева пројекта, принципе и методе израчунавања накнаде, износ накнаде за концесију и таксе за учешће на тендеру, попис средстава и имовине која се даје на располагање концесионару, критерије за оцјену понуда за додјелу концесије, рок за достављање понуда, нацрт уговора о концесији, пореске олакшице везане за пројекат (ако постоје), списак потребних дозвола, одобрења или других овлаштења, као и друге податке које затражи Комисија за концесије. 2. Оптимално кориштење природних ресурса, добара у опћој употреби и инфраструктурних објеката уз примјену највиших међународних стандарда за управљање тим ресурсима, с тим да се: * концесионирањем остваре најповољнији финансијски и економски ефекти за Босну и Херцеговину; * задовоље параметри одрживог развоја; * оствари директна или индиректна економска корист за БиХ. 3. Постављање правних оквира за постојеће кориснике концесионих добара - правна лица, дефинирана Законом о концесијама, која у својој дјелатности користе природна богатства, добра у опћој употреби или обављају дјелатност од опћег интереса у складу са Законом о концесијама. 4. Додјела по БОТ моделу концесија за инфраструктурне и друге значајне области који подразумијева изградњу, реконструкцију и финансирање комплетног објекта, уређаја или постројења, његово кориштење и предају БиХ након истека уговореног рока. Осим БОТ модела у финансирању пројеката који захтијевају дуг период поврата средстава и велике ризике у предвиђањима, могу се користити и комбинирана финансирања тзв. јавно-приватно партнерство (ППП-Публиц Привате Партнерсхип) које подразумијева заједничко улагање и заједнички ризик јавног сектора и приватног капитала. 5. Сваки концесиони пројекат који се одобрава мора имати урађену студију економске оправданости. Штудију економске оправданости припрема концедент а код самоиницијативних понуда, то се може захтијевати од концесионара. Студија подразумијева пројекат о степену техничко-технолошке, правне и економске оправданости концесије, испитивање природних увјета, урбанистичко-техничке могућности и ограничења, дозволе, одобрења, сагласности, утицај дјелатности на живот и здравље људи, те процјене ризика концесионог пројекта. Студија треба да покаже да је концесиони пројекат самоодржив, да доноси добит за БиХ, да се уклапа у циљеве утврђене овим документом, те како утиче на пружање услуга корисницима и накнаде које се наплаћују од њих. 6. Давање приоритета додјели концесије у оним областима које ће: * допринијети задовољењу јавних потреба у одређеној области или средини; * повећати и стимулирати извоз и смањити вањскотрговински дефицит; * ангажирати домаће ресурсе и радну снагу; * подстицати развој неразвијених и сиромашних подручја; * доприносити уједначенијем регионалном развоју БиХ и уједначенијем кориштењу природних добара; * активирати прерађивачке капацитете користећи природне ресурсе којих у Босни и Херцеговини има довољно, унапређивати конкуренцију на домаћем тржишту и квалитет услуга које се пружају становништу. 7. Пружање подршке концесионим пројектима која се огледа у: * политичкој и административној подршци; * подршци кроз царинске и пореске олакшице у складу са законима; * подршци у регулирању имовинскоправних односа; * сношењу заједничких непредвиђених ризика; * другим облицима подршке у зависности од захтјева концесионог пројекта. 8. Заштита од негативних утицаја концесионих пројеката на животну средину осигурат ће се израдом посебне студије која ће у сваком конкретном случају дати одговор на ове утицаје и мјере за њихово свођење у прописане оквире. 9. Давање концесија бит ће у функцији јачања конкуренције на тржишту уз спречавање монополског положаја концесионара у одређеним секторима привређивања. 10. Концесиона накнада и начин њеног одређивања предмет је уговора о концесији, а на основу утврђених принципа и метода израчунавања садржаних у јавном позиву. Уговором се утврђује висина, начин и рокови плаћања концесионе накнаде, а критерији за одређивање концесионе накнаде су врста, квалитет, односно категорија, количина, намјена и тржишна цијена добра од опћег интереса. За обављање одређених дјелатности, критерији се утврђују према тржишним увјетима пословања, року трајања концесије, ризицима и очекиваном профиту. Када се оцијени да концесиона накнада није од примарног значаја за неки концесиони пројекат који је од интереса за БиХ, износ те накнаде може бити и умањен, односно симболичан. Критерији за утврђивање концесионе накнаде бит ће утврђени посебним правилником о утврђивању концесионе накнаде. 11. Процјена и утврђивање јавног интереса обухвата економску, политичку, социолошку и опћу оправданост давања концесије и везана је за појам јавног добра. Процјену постојања јавног интереса обавља концедент, посебно у случајевима самоиницијативне понуде за добивање концесије. 12. Заштита добара која нису предмет концесије и археолошких предмета које концесионар пронађе током радова на концесионом подручју бит ће дефинирана одредбама уговора, а на основу позитивних законских прописа и важећих одлука Савјета министара БиХ и Комисије за очување националних споменика. 13. Уговор о концесији, након законом проведене процедуре и уз сагласност Комисије, потписује ресорни министар. Уговор не може бити закључен на период дужи од 30 година, а ако постоје изузетне околности које захтијевају улагања за која је потребан дужи временски период, уговорни рок може бити продужен, али не може бити дужи од 50 година. Уговор се може и обновити на рок који не може бити дужи од половине првобитно уговореног. Садржај уговора о концесији дефиниран је Законом о концесијама БиХ и обавезно обухвата: * садржај и обим концесије; * права и обавезе уговорних страна, укључујући и обавезу пружања сигурне услуге корисницима по најнижим цијенама, с обзиром на околности; * радње потребне за добивање овлаштења за провођење активности у складу с уговором о концесији; * увјете инвестирања; * олакшице и кориштење земљишта; * средства и имовину коју на располагање даје Савјет министара БиХ, владе ентитета или влада Брчко Дистрикта БиХ; * увјете за обнављање уговора; * санкције и накнаде за неиспуњавање обавеза уговорних страна; * раскид уговора и поступак у случају раскида уговора прије датума престанка утврђеног уговором; * начин рјешавања спорова укључујући и међународну арбитражу, ако се стране о томе договоре; * мјере које омогућавају финансирање пројекта; * одређивање и усклађивање тарифа или цијена; * износ накнада за концесију; * опис догађаја који се сматрају вишом силом; * остале елементе значајне за предмет уговора. 14. Начин и рок примопредаје објеката након истека уговора дефинирају се уговором, уз обавезе концесионара да те објекте, уређаје и постројења преда у стању у којем је могуће њихово несметано кориштење и функционирање. 15. Надзор, провјеру и праћење цјелокупног рада концесионара током трајања концесионог уговора обављат ће Комисија за концесије БиХ. 16. Комисија за концесије БиХ успоставит ће регистар свих одобрених концесионих уговора у Босни и Херцеговини. Регистар ће бити успостављен на основу евиденција ентитетских и кантоналних комисија за концесије и Комисије за концесије БиХ, а начин вођења регистра бит ће прописан посебним правилником о регистру концесионих уговора у Босни и Херцеговини. * * * За праћење извршења Документа о политици додјеле концесија у БиХ као и подношење годишњих извјештаја Савјету министара БиХ, у складу са Законом, задужена је Комисија за концесије БиХ. На основу члана 17. ст. 1. Закона о концесијама Босне и Херцеговине (“Службени гласник БиХ”, број 32/02 и 56/04), овај документ припремила је Комисија за концесије БиХ а усвојен је на 109. сједници Савјета министара БиХ, одржаној 21. фебруара 2006. ПСБиХ број 361/06 27. јула 2006. године Сарајево Предсједавајући Дома народа Парламентарне скупштине БиХ Мартин Рагуж, с. р. Предсједавајући Представничког дома Парламентарне скупштине БиХ Горан Милојевић, с. р. |